Ga je voor snel resultaat of voor langdurig succes?

De korte en de lange termijn zijn heel verschillende zaken. In visie, in strategie en in aanpak van je marketing. Hardlopers zijn doodlopers en dus kijken wij vooral naar de lange termijn. Soms lijkt dit in eerste instantie duurder, maar in de praktijk levert het aan het einde van de rit vrijwel altijd meer op.

Een voorbeeld uit de praktijk:

We hebben een gesprek met een nieuwe potentiële klant die wil adverteren op Facebook & Instagram. Haar aanbod is een training van € 1950,-. Eén van de eerste vragen die ze stelde, was: “Wat zijn de kosten per lead? Want ze moeten wel goedkoop zijn!”. En daarna: “Kan ik een maandje testen om te kijken of adverteren iets voor mij is?”. Dit is een voorbeeld van een kortetermijndenker die zo snel, goedkoop en makkelijk mogelijk resultaat wil behalen. Als dit werkte, dan zou elke ondernemer deze strategie hanteren. Maar helaas, er is een reden waarom dit niet het geval is.

Wat is goedkoop?

Wat mag een lead kosten? Er zijn redelijk wat richtlijnen voor de kosten van een download, afhankelijk van de niche waarin je adverteert. In dit voorbeeld kost het eindproduct € 1950,-. Als je 10% van dit bedrag wil investeren om iemand klant te maken, heb je dus € 195,- te besteden. Wanneer de kosten van een download dan € 20 zijn, is dat een prima deal!

Succes kost tijd

Adverteren en het verkopen van jouw diensten is niet iets wat je in een maandje opzet. We nemen je mee in het proces:

Know-Like-Trust

Als iemand jouw gratis E -book downloadt, is de kans klein dat die persoon daarna GELIJK € 100,- euro bij je uitgeeft, laat staan € 1950,-. De KNOW-LIKE-TRUST moet worden opgebouwd.

  • KNOW
    Het pijnpunt en de oplossing die je benoemt in je advertentie sluiten aan bij de pijn van jouw ideale klant. Hij of zij gaat bij jou op zoek naar de mogelijke oplossing door je E-book te downloaden. Tadaa: de KNOW is in de pocket.
  • LIKE
    Het E-Book is interessant en smaakt naar meer. Maar om nou gelijk de portemonnee te trekken en € 1950,- af te rekenen? Daarvoor kent de klant jou en je expertise nog niet goed genoeg. Inmiddels volgt de klant je op social media en ontvangt regelmatig nieuwsbrieven van je. Hierdoor heeft hij je beter leren kennen. Je hebt jezelf voorgesteld en veel waarde en tips gedeeld.
    Dit is het moment om een laagdrempelig aanbod te doen. Een minitraining, een module van je cursus of een gratis masterclass. Deze kan variëren van gratis tot € 47,- (tip: altijd oneven getallen gebruiken, er zijn verschillende psychologische verklaringen waarom dit beter werkt). Nog een belangrijke tip: het aanbod dat je doet, moet veel meer waarde hebben dan het bedrag dat je ervoor vraagt. Dit geeft vertrouwen. Als je al zoveel waarde geeft voor zo’n laag bedrag, kan de klant haast niet wachten om te horen wat je nog meer te bieden hebt! Je klant kent je nu niet alleen, hij/zij LIKET je!
  • TRUST
    Je hebt een groep enthousiaste deelnemers die je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Nu kun je gaan werken aan het laatste deel van je funnel: het aanbod van € 1950,-. Dit kun je doen door je deelnemers uit te nodigen voor een 1 op 1 gesprek. Dit vinden mensen fijn, het is persoonlijk. In dit gesprek kun je alle eventuele bezwaren wegnemen. Je hebt LIKE-KNOW-TRUST opgebouwd.

Zoals je ziet, moet je je niet blindstaren op kosten per klik of download. Ook kun je niet verwachten dat je binnen een maand je eerste klanten binnenhaalt. Elke fase kost tijd. Er kunnen een aantal weken of maanden overheen gaan voor je je eindproduct kan verkopen. Investeren van tijd en geld in marketing is één van de belangrijkste investeringen. Want je kan nog zo’n mooie dienst hebben, als niemand je kent, leuk vindt of vertrouwt, krijg je het niet verkocht.

Wil je graag een gratis adviesgesprek?

De prijzen in deze blog zijn een voorbeeld. Wil je graag persoonlijk advies over hoe jouw klantreis eruit moet zien? Plan dan een gratis adviesgesprek in van 30 minuten (let op, we lopen altijd uit 😊).