Als je adverteert op social media moet dat natuurlijk wel wat opleveren. Want laten we over één ding duidelijk zijn: je kunt ontzettend veel geld verdienen met adverteren, maar je kunt er ook heel veel geld mee verspillen. Veel mensen denken: als ik er maar genoeg geld tegenaan gooi, stromen de leads wel binnen. Maar helaas werkt het zo niet.
Hoe komt het dat een advertentie slecht scoort?
Veel klanten die bij ons aankloppen, geven aan dat ze al vaker geprobeerd hebben om te adverteren op Facebook en/of Instagram, of dat ze het hebben uitbesteed, maar zonder het gewenste resultaat. Wij hebben deze slecht scorende advertenties onder de loep genomen om te kijken waar de schoen wringt. Wat maakt dat deze advertenties niet scoren? Wij vonden drie cruciale succesfactoren. En die delen we graag met jou!
Drie tips die zorgen voor een hogere conversie:
1. Techniek
De techniek achter online adverteren is voor veel mensen iets waar ze het liefst ver van weg blijven. Maar adverteren op social media zonder de juiste instellingen, is als navigeren zonder eindbestemming. Meten is weten! Hoewel we rekenen en cijfers vroeger niet leuk vonden, vinden we dit nu het leukste gedeelte van ons werk. Door de pixels en gebeurtenissen goed te installeren, kun je meten:
- Hoeveel mensen vanuit de advertentie doorklikken (doorklikratio) en je site bezoeken.
- Hoeveel daarvan zich ook daadwerkelijk aanmelden op de salespage, etc.
Is de doorklikratio hoog, maar komen er geen leads binnen? Dan kun je de conclusie trekken dat de salespage waar je bezoekers op terechtkomen niet duidelijk genoeg is. Zaak om deze te optimaliseren! Facebook heeft deze metingen (onder andere! Er zijn nog heel veel meer goede redenen om de techniek goed te gebruiken, daarover in een latere blog meer) ook nodig voor:
- Optimaliseren van je doelgroep. Facebook zoekt naar mensen die hoogstwaarschijnlijk dezelfde (gewenste) actie gaan uitvoeren. Door jouw advertentie voor te schotelen aan look-a-likes van doorklikkers, vergroot je de succeskans.
- Re-targetten van prospects. Facebook laat dezelfde mensen op een later moment een andere advertentie zien. De meeste mensen gaan niet gelijk tot actie over bij de eerste advertentie, hier telt de kracht van herhaling.
2. Visuals
Je kunt verschillende soorten afbeeldingen gebruiken:
- de ‘gelikte’ fotoshoot foto;
- de ‘natuurlijke’ foto;
- een afbeelding met alleen maar tekst die je ontwerpt in bijvoorbeeld Canva.
Uit ervaring weten we dat de ‘natuurlijke’ foto, die het minst op een advertentie lijkt, vaak goed werkt. Maar bij adverteren blijft het een kwestie van testen hoe jouw doelgroep reageert. Daarom adviseren wij ze bij de start alle drie te gebruiken. Verder is het belangrijk dat alle afbeeldingen de volgende informatie bevatten:
- Het aanbod: wat krijgt de lezer? (Bijvoorbeeld: Gratis webinar)
- Waar gaat het over? (Kaart een probleem aan of geef aan wat het eindresultaat van jouw aanbod is)
- Actie! Welke actie moet de lezer ondernemen? (Reserveer NU/ Download NU)

3. Teksten
Jouw teksten moeten lezers triggeren om verder te lezen en door te klikken naar jouw salespage. Wij hebben hiervoor een heel duidelijk template gemaakt. Hou jij je hieraan, dan zul je zien dat jouw teksten hun doel bereiken.
- STOPPER: Zorg voor sensationele eerste regels van je advertentietekst. In de eerste twee regels wil je de aandacht pakken van de kijker zodat deze stopt met scrollen. (Levert adverteren jou ook zo weinig op?)
- PIJN/PLEZIER: Zodra je de aandacht hebt, ga je dieper in op de inhoud. Mensen lezen het liefst aansprekende verhalen (tegenwoordig ook bekend als: storytelling). Beschrijf bijvoorbeeld het verhaal van een probleem dat jouw dienst heeft opgelost of een situatie van iemand die enorm is geholpen door jou.
- AANBOD: Maak een bruggetje naar je aanbod. Vertel wat je organiseert of verkoopt. Beschrijf de inhoud van je webinar, de voordelen van je product of het eindresultaat van het lezen van jouw e-book.
- CALL TO ACTION: Tijd voor actie! Roep de lezer op om een actie te ondernemen. Zet de link van de landingspagina/productpagina in de tekst.
Met aandacht voor deze drie punten, techniek, visuals en tekst, zorg jij voor beter scorende advertenties. Is er een onderwerp rondom adverteren waarover jij graag meer wilt weten? Laat het ons weten, wellicht behandelen wij het in onze volgende blog!
Wil je graag een gratis adviesgesprek?
Plan een adviesgesprek in en krijg direct helder inzicht en ontvang persoonlijk advies. Tijdens een vrijblijvend adviesgesprek ontdek je waar jouw grootste uitdaging ligt, maar vooral ook je kansen om jouw bedrijf te laten groeien.
- We bespreken jouw doelstelling.
- We screenen je website en aanbod.
- Je krijgt van ons een persoonlijk strategisch advies.